[digmar]

När bannern åkte fel

Posted in medier by Ola Eriksson on 7 november - 2008

081106_afvAffärsvärlden.se

081106_ny_teknikNyteknik.se

Nyteknik.se och Affarsvarlden.se har båda nyligen byggt om sina sajter. De har samma säljorganisation och som säljer på båda sajterna. Affärsvärlden var först ute och har en toppbanner placerad i sitt huvud. En aning inspirerat från DI.se kan tänkas. När samma format ska in på Nyteknik.se blir det långt i från bra. Det blir en tom yta till höger, det är konstigt mycket luft mellan annons och huvud/toppnyheten. På en 12 tumsdator ser jag en nyhet, max, på första scroll.

På Affärsvärldens sajt är annonsen integrerad i huvudet och stör inte alls på samma sätt. Möjlighen är obs-värdet också lägre, men hellre ett färre antal besökare som ser den med positiv blick än många som ser den med ilska i kroppen.

081106_adblockAdblock Plus aktiverat.

En annan liten intressant sak är att Affärsvärldens smarta placering gör att användandet av Adblocker Plus och liknande tjänster inte påverkar sajtens uppbyggnad. På Ny teknik är Adblocker en fröjd eftersom att ytrymmet plötsligt blir ledigt för redaktionellt material.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: