[digmar]

Så ska papperstidningarna tjäna pengar på nätet

Posted in affärsutveckling, medier by Ola Eriksson on 17 november - 2008

I Dagens Medias förrförra nummer skrev jag om de största lokaltidningarna och deras nätsajter. I år kommer Helsingborgs Dagblad, Västerbottens-kuriren, Östgöra Correspondenten, Nerikes Allehanda och Upsala Nya tidning ha en annonsförsäljning på cirka en miljard kronor. 50 miljoner kronor, det vill säga fem procent, av dessa kommer att komma från nätannonsering.

Därför kommer Mindparks tips mycket lägligt. I ett av den senaste tidens mest välskrivna blogginlägg förklarar Mindparks vd Joakim Jardenberg hur papperstidningarna ska få fart på nätpengarna. Mindpark är som jag tidigare skrivit ett utvecklingsbolag med bland annat Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad bakom sig. Läs och begrunda,  Så ska vi tjäna pengar på nätet (mer än vi någonsin gjort på papperstidningen). Kolla även in Fem saker att göra redan i morgon för att tjäna pengar på nätet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: