[digmar]

Vad kostar en bloggare?

Posted in affärsutveckling, marknadsföring, sociala medier by Ola Eriksson on 3 december - 2008

Det enkla svaret på frågan är 12 000 kronor. I alla fall om du frågan företaget 7Billion. Enligt dem själva är det ett konsult- och produktbolag som hjälper företag att sprida budskap och bygga lojalitet. Bland annat genom att arrangera pressträffar åt företag där bloggar bjuds in. Varje inbjuden bloggare kostar företaget 12 000 kronor. Utan att veta hur betalningsfördelningen mellan bloggaren och 7Billion ser ut måste jag ställa mig lite undrande om det verkligen är genom att betala skribenter som man bygger riktig lojalitet. Tveksamt. Men ändå kul att nya affärsmodeller för marknadsföring i nya medier testas. Det ska uppmuntras samtidigt som min bild är att det är mycket svårt att sälja in helt nya typer av lösningar till de ofta oerhört konservativa marknadscheferna.

Martin Edenström är på sin cms-blogg också aningen tveksam, dock till andra delar av företagets upplägg.

Annonser
Tagged with: ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. edenstrom said, on 3 december - 2008 at 16:34

    Det här borde vara en DM artikel :)

  2. […] rumsrena affärsförslag. Pengar verkar vara allt för det där gänget. Det senaste, scoutat av Ola Eriksson, journalist på tidningen Dagens Media, är att de tar 12 000:- SEK för att bjuda in en bloggare […]

  3. […] Vad kostar en bloggare? […]

  4. Ola Mattisson said, on 5 december - 2008 at 13:52

    Hej Digmar, och alla läsare. Stort tack för feedback.

    Bloggare som deltar på våra pressträffar behandlas som journalister, och får inte ersättning för att skriva om företaget dem möter. Bloggarna får däremot ersättning för utlägg relaterade till pressträffen (tex resor) plus ta del av något de anser vara intressant för sig själva och sina läsare (eftersom dem har valt att tacka ja till inbjudan).

    Jag håller helt och hållet med dig om att ”köpta bloggare” inte skapar lojalitet till ett företag.

    Vi har valt att ta fram produkten ”pressträff med bloggare” då vi förväntar oss att fler företag kommer att inse att traditionell PR (tidningar och journalister) effektivt kompletteras med BloggPR (Bloggar och bloggare).

    Visst sprider väl bloggare budskap minst lika effektivt som traditionella journalister?

    Än en gång tack för feedback! Jag tar tacksamt emot fler tips, idéer, feedback antingen direkt här eller på vår sajt under länken ”feedback”.

    Mvh Ola Mattisson, VD, 7billion

    http://www.7billion.se

  5. oeedig said, on 5 december - 2008 at 17:28

    Kul att du hittade hit Ola. Visst är det så att bloggare kan sprida budskapet lika effektivt som traditionella journalister, mot vissa målgrupper antagligen effektivare. Sättet som ni presenterar tjänsten på er sajt gör dock att flera frågor som de ovan uppstår. Som det står just nu verkar det i mina ögon just som om man köper en bloggare.

    //Ola, Dagens Media/digmar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: