[digmar]

Falsk marknadsföring av Aftonbladet.se?

Posted in marknadsföring, medier by Ola Eriksson on 5 december - 2008
Vice-tv på Aftonbladet.se.

Vice-tv på Aftonbladet.se.

Dagens Media kunde i mitten av november berätta att Vice och Aftonbladet.se inleder ett samarbete genom att Aftonbladet på sin sajt presenterar och visar ut klipp från Vice tv-sajt VBS.tv.

Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk till samarbetet och fick inte riktigt Vice profil att fungera ihop med ett bredd sajt som Aftonbladet. Men när filmerna nu rullar någon vecka är jag imponerad. Vice-materialet håller hög kvalitet samtidigt som det har sin lilla Vice-knorr. Serien om Nordkorea är mycket sevärd och tillför absolut ett mervärde till Aftonbladets övriga rapportering.

I dag är det både reklam för vice (med ett och annat naket bröst) och den vanliga tv-spelar-reklamen som syns runt inslagen.

Men det jag vänder mig en aning mot är Aftonbladets ordval när inslagen presenteras på ettan. Exklusivt, unika tv-bilder, exklusivt i Aftonbladet TV. I dag finns avsnitt 1-12 av 14 på Aftonbladets sajt. Den med bara en uns internetvana kan gå till VBS.tv och där se alla 14 avsnitten. Sedan en ganska lång tid tillbaka.

Jag vet inte om det bör kallas falsk marknadsföring men dagens medier måste bli mer försiktiga med användandet av begrepp som just exklusivt. Bara för att konkurrenten inte har innehållet blir det inte exklusivt bara genom att en redaktör plockar upp det från Youtube och puffar upp det på en nyhetssajt.

Tagged with: , ,

Kommentera

