[digmar]

SEO-branschens attack på marknadscheferna

Posted in marknadsföring, sök by Ola Eriksson on 8 december - 2008

I söndags anordnade SEO-forum en träff med seminarier och öl. För uppstyrningen av dagen stod Per Gustafsson på Webmoney och Sminon SundénIconvert. SEO-forum är en samlingsplats för alla de som sysslar med sökmotorsoptimering och till viss del bredare internetannonsering som affiliatenätverk och sökordsannonsering. De flesta verkar dock vara överens om att den innersta kretsen som intresserar sig för SEO hela tiden utökas. Webbyråer, reklambyråer och mediebyråer fanns representerade på träffen. Några slutkunder syntes dock inte till och flera gånger under eftermiddagen kom diskussionen upp om att marknadsavdelningarna och marknadscheferna har dålig koll på hur SEO fungerar och hur det bör användas.

Samlade reflektioner från dagen:
Johan Åberg på Norweb lyfte problematiken med att olika typer av byråer har svårt att samsas om vem som ska göra vad. Bland annat finns det fortfarande en krock mellan renodlade reklambyråer och deras varumärkestänk och tekniskt inriktade konsulter som till exempel sysslar med SEO. Reklambyråerna tror inte att SEO-konsulterna ens vet vad ett varumärke är, om jag ska hårddra resonemanget.

Platform-A, som jag skrev om på Dagensmedia.se förra veckan, presenterade sitt affiliate-nätverk Buy.at (som ingen riktigt vet vad det ska heta ännu, det lutar dock åt Platform-A någonting även om Platform-As personal kallar det Buy.at) som en konkurrent till Tradedoubler. Tradedoublerland var det vanligaste ordet ur Platform-As representanter.

– ”marknadsavdelningarna är inte alltid så digitala”, ”vi måste bli bättre på att kommunicera med marknadsavdelningar”, marknadscheferna är inte ens nära att förstå SEO”. Liknande kommentarer haglade. Det finns onekligen en del att göra

– det pratades också om blackhat SEO, SEO som ligger i gränslandet till vad som är tillåtet, till exempel köpta länkar. Rickard Vikström på Gränslösa system verkar vara en av få som öppet medger att han jobbar med sådant som ligger i gränslandet. Jag funderar över hur många marknadsavdelningar som har någon insikt om vad deras SEO-konsulter faktiskt gör när sajterna stadigt börjar vandra uppåt i Googles träfflistor.

Sammantaget en mycket givande lördagseftermiddag. En mer omfattande genomgång av dagen har Nikke Lindqvist författat.

Annonser

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Ola Eriksson, Digmar […]

  2. edenstrom said, on 17 december - 2008 at 10:38

    Min uppfattning är den motsatta. Svenska, normal IT-begåvade marknads- och PR/infromationschefer har väldigt BRA koll på det SEO kan ge dem. De behärskar det till fullo, köper in (om något) det de behöver hjälp med. Så är det med det.

    Sedan kommer det alltid komma ett exempel som UPS. Inte minst när det gäller korta eller attraktiva företagsnamn.

  3. oeedig said, on 17 december - 2008 at 11:11

    Intressant, jag har personligen inte den erfarenheten. Har du några exempel på företag som verkligen kan det här med SEO?

  4. Lars said, on 13 januari - 2009 at 23:53

    SEO-forum är ett mycket bra initiativ. Vet inte om inspirationen kom från Web Analytics Wednesday (WAW) som drogs igång i Sverige 2006, men flera personer har varit på båda träffarna. WAW har hållits åtta eller nio gånger i Sverige hittills och är alltid helt gratis.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: