[digmar]

Mobilen slår igenom och nät och papper blir samma sak?

Posted in affärsutveckling, marknadsföring, medier by Ola Eriksson on 7 januari - 2009

De flesta läsvärda bloggarna har sammanfattat 2008 den senaste tiden. Eftersom att jag ser 2009 som startskottet för den här bloggen på allvar så låter jag bli utan hänvisar istället till de som redan gjort det. Same same but different, Martin Jönsson (som i och med jobbet som redaktionschef på SVD tyvärr slutat att blogga om medier och reklam) och Bisonblogg till exempel.

Inför 2009 finns dock ett antal frågor som blir intressanta att följa:

– Vad innebär lågkonjunkturen i praktikten? Än så länge har det mest pratats om hur mycket markandsbudgetarna ska skäras ner. Snart bör vi få se hur det är i praktiken.

– Är 2009 året då mobilmarknadsföring slår igenom? Marknadsföring och reklam i mobilen skulle enligt branschen ha slagit igenom varje år de sista fem åren. IRM spår en fördubbling av investeringarna i mobilmarknadsföring 2009 men det handlar fortfarande om mycket små pengar, knappt 66 miljoner kronor.

– Kommer vi fortsätta att förundras över bloggarnas makt? Eller egentligen, hur länge kommer vi prata om bloggar egentligen? Jag var förundrad när bloggarna kom, plötsligt blev det hur stort som helst att skriva dagbok på nätet trots att funktionerna funnits i ganska många år tidigare, kanske bara aningen svårare att använda. I dag blir det svårare och svårare att skilja på vad som är en blogg och vad som inte är det. Är en sajt per automatik en blogg för att den använda WordPress eller liknande system i grunden?

– Hur är det egentligen med bannerns död 2009? Den dog enligt många redan 2008 samtidigt som fler och fler anser att den enbart bytt skepnad. Från trafik/säljdrivande till att bli en plattform för att bygga varumärke. Kommer 2009 bli året då displayannonsering på allvar kommer tillbaka som varumärkesbyggare?

– Kommer trenden fortsätta där medier mindre och mindre skiljer på digitala/nya medier och sina gamla medieprodukter? SVD slår ihop nät och papper, Aftonbladet och Expressen likaså. Vad innebär det här för innehållet? Kommer pappret och nätet bli mer lika varandra eller särskilja sig ännu mer?

Annonser

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Mobilen slår igenom och nät och papper blir samma sak?Ola tänker inför nästa år. Ja, jag tror att man skulle kunna säga att bloggen bestäms av plattformen. Liksom av att det handlar om en ofta uppdaterad datumstyrd sajt där varje uppdatering sker postvis. Typ. Bannern är inte död – det är dumt att dödförklara saker hela tiden. Den sista frågan är mycket intressant och avgörande för mediahusens framtid. […]

  2. […] att klickfrekvenserna fortsätter nedåt. Bannerdöd? Nej, först och främst är det det kanske dumt att dödförklara saker hela tiden, sedan går det alltid att göra grejer som sticker ut och fungerar. Jag  träffade nyligen […]

  3. […] Mobilen slår igenom och nät och papper blir samma sak? Ola tänker inför nästa år. Ja, jag tror att man skulle kunna säga att bloggen bestäms av plattformen. Liksom av att det handlar om en ofta uppdaterad datumstyrd sajt där varje uppdatering sker postvis. Typ. Bannern är inte död – det är dumt att dödförklara saker hela tiden. Den sista frågan är mycket intressant och avgörande för mediahusens framtid. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: