[digmar]

Dagens Media lanserar digitialsajt

Posted in medier by Ola Eriksson on 8 januari - 2009

I dag går första nyhetsbrevet av DIG ut från Dagens Media. Nyhetsbrevet kommer ut varje torsdagsmorgon och handlar om digitala medier och marknadsföring i dessa kanaler. Brevet är kopplad till en sajt, www.dagensmedia.se/dig, och är en produkt för att komplettera den bevakning vi på Dagens Media bedriver i vår papperstidning och på http://www.dagensmedia.se.

Ansvarig för nyhetsbrevet/sajten är jag, Ola Eriksson, reporter på Dagens Media sedan i mars 2007, innan det reporter, redaktör och fotograf på bland annat Computer Sweden och M3.

Nedan är den krönika/ledare jag skrivit till nyhetsbrevet. Anmäla sig till brevet gör du här.

Höstens stora snackis i näringslivet i stort och även i mediesektorn är utan konkurrens den lågkonjunktur och ekonomiska kris vi just nu är mitt uppe i. Ljuspunkterna är få men inom medier och marknadsföringsområdet är nästan alla rapporter och analyser överens om att digitala medier med internet i spetsen är vinnaren, eller i alla fall den förlorare som kommer att förlora minst.

När medieinvesteringarna enligt IRM, spås backa med 1,5 miljarder kronor, fem procent mindre än 2008, spås internets del av mediekakan öka till 5,2 miljarder kronor, en ökning med 12,8 procent jämfört med 2008. Därför känns det självklart att lägga extra hård bevakning på digitala medier. Ett steg i detta är att skapa ett nytt nyhetsbrev och en ny undersajt till Dagens Media. Här blir fokus helt och hållet på hur marknadsföring fungerar i en allt mer digitaliserat mediavärld. Det behövs.

Webben, datorspel och mobiltelefonen är, jämfört med print, tv eller utomhus, fortfarande mycket unga medier som utvecklas snabbt. Det är ingen självklarhet vad som är rätt och fel och kunskapen om hur digitala medier är fortfarande liten ute hos många annonsörer.

Därför vill vi komplettera den nyhetsbevakning Dagens Media har i papperstidningen och varje dag på webben med ett veckobaserat nyhetsbrev. I årets första utgåva är flera av avstampen just i den rådande lågkonjunkturen. Aftonbladet nya medier har låtit sina 50 största annonsörer och 50 medierådgivare svara på hur de tror medieinvesteringarna kommer att se ut 2009. Internet är den stora vinnaren. Amerikanska Emarketers grundare Geoff Ramsey sammanfattar 2009 i sju punkter och höjer också ett varningens finger för att analytikernas domedagsprofetior även kan drabba nya medier om inte marknadscheferna är uppmärksamma.

Men vi vill självklart göra bevakningen bredare än så och framför allt lyfta fram hur marknadsavdelningarna faktiskt jobbar med digitala medier i praktiken. Vilka kampanjer fungerar och vilka gör det inte. Vilka strategier är bäst och vilken roll bör internet och digitala medier ha i förhållande till den övriga marknadsföringsmixen.

Finns det något just ni tycker borde belysas bättre? Lever sökbranschen, där investeringar fortsätter att öka lavinartat, alldeles för undanskymt? Får epostmarknadsföring alldeles för mycket skit eller är ni på väg att lansera vårens stora kampanjsajt? Hör av er!

Och eventuella buggar och grejer som hittas får gärna nämnas i kommentarerna här.

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Martin said, on 8 januari - 2009 at 18:19

    Nu kör vi Ola!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: