[digmar]

Bara slaskannonser på Facebook

Posted in annonslösningar, sociala medier by Ola Eriksson on 12 januari - 2009
facebook_annonser

De sex översta annonserna Facebook ger mig.

I oktober 2007 köpte Microsoft in sig i Facebook. 1,6 procent köptes för 240 miljoner dollar, på den tiden cirka 1,55 miljader kronor. Affären innebar också att Microsoft fick ensamrätt på att sälja annonser på Facebook utanför USA. Detta avtal gäller än och när jag erinrar mig om vilka annnonser som visats för mig börjar jag fundera över vilka strategier som Microsofts annonssälj har.

Just nu får jag se reklam för bland annat Norwegian. Detta verkar dock vara en av mycket få större annonsörer som använder Facebook. I övrigt är det dejtingsajter som bygger sina banners på lättklädda tjejer som inte ser ut att vara ett år över 18, skönhetsprodukter, nätspel och ringsignaler. (Uppdatering: Jag våger inte riktigt länka till alla sajter här för WordPress tyckte inte om vissa länkar och stängde ner bloggen under förmiddagen.)

Betalningen sker antingen genom klick eller per exponering, annonsören kan själv styra hur stor budgeten ska vara varje dag och hur mycket man är villig att betala för varje klick. Således kan kostnaderna hållas relativt låga, vilket gör att vissa annonser synts kontinuerligt i flera år. Några uppföljningar över vad annonseringen faktiskt genererar har jag inte sett för den svenska marknaden.

I går avslutades CES, Consumer Electronic Show, i Las Vegas. Microsoft fick mycket uppmärksamhet för sina presentationer av nästa Windowsversion, Windows 7. Operativsystemet ska integreras än mer med Windows Live, MSN och Facebook säger mjukvarujätten. Kanske är det steget som behövs för att Facebook ska få in fler premiumannonsörer. I mina kontakter med Svenska MSN och deras försäljningsavdelning har namnet Facebook hittills aldrig nämnts.

Istället är det fortfarande reklam i form av applikationer som drar till sig den största uppmärksamheten. De senaste dagarna har Burger Kings Whopper Sacrifice fått en hel del uppmärksamhet. Applikationen och kampanjen går ut på att de som dumpar tio av sina Facebookvänner får en Whopper. Ett minst sagt vågat kampanjval från Burger King, även om det säkerligen går att komma överens med sina vänner om att dumpa varandra en tid för att få den där hamburgaren. Tyvärr fungerar kampanjen bara i USA.

Annonser

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nikke Lindqvist said, on 12 januari - 2009 at 14:35

    Jag tycker att dina exempel visar på den dåliga fantasin hos svenska mediaköpare på ett bra sätt.

    Jag har ju sagt att jag är gift, så jag slipper datingannonserna och ser alltså inte riktigt samma annonser som du, men jag får framför allt inte samma annonser som min dotter får. 16-åriga tjejer får väldigt mycket intressant musikreklam och reklam för popfestivaler och annat skojigt.

    Jag, som är man och 44 år får (förutom Norweigan och samma hårdrocksreklam) allra mest reklam om medel mot håravfall… OK för målgruppsstyrning, och OK för att det börjar tunna ut där uppe, men hårdrock har jag banne mig aldrig lyssnat på!

    Det borde kunna gå att vara smart utan att vara exkluderande. Facebook har så mycket info om mig att man snarast borde kunna arbeta inkluderande när man väljer målgrupp till sina annonser.

  2. oeedig said, on 12 januari - 2009 at 17:35

    Som du säger så borde Facebook kunna styra annonseringen bättre med tanke på den information som finns. Det positiva är kanske att all den information som finns faktiskt inte används i annonsstyrningssyfte.

    Jag har gjort en högst ovetenskaplig undersökning bland mina jämnåriga vänner, ett par år under 30-strecket, som lever ett någorlunda liknande liv som jag. Vi får hyffsat likadana annonser men vi känner alla att de missar oss totalt. 16-åriga tjejer fungerar det onekligen bättre mot men jag och mina vänner känner att vi hamnat i något mellanläge där vi bara får slasket till oss. Några dejtingtjänster, lite nätspel och ringsignaler. Potentialen för sajten är onekligen större även för traditionell displayannonsering anser jag. Jag är förvånad över att inte fler välkända företag väljer att gå här.

  3. Lars said, on 13 januari - 2009 at 23:45

    Håller med om att reklamen på Facebook liknar spam. Den är ofta för produkter av tvivelaktig kvalitet. Dessutom är stavfel vanligt förekommande och de länkade sidorna amatörmässiga avseende design, copy och bildspråk. Det gör att Facebook känns som Gula Tidningen. Påverkar inte min syn på varumärket Facebook positivt.

    Dessutom verkar Facebook inte uppdatera geografisk plats så ofta. Om du varit inloggad i ett annat land fortsätter du lätt få annonser på det språket även när du kommit hem igen.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: