[digmar]

WordPress stängde bloggen

Posted in annonslösningar, sociala medier by Ola Eriksson on 12 januari - 2009

Oturligt nog stängde WordPress ner den här bloggen under cirka fyra timmar på förmiddagen. Anledningen var inlägget nedan där jag länkade till flera av de annonsörer som syns på Facebook, bland annat onlinebingo.se. Det gillades inte och bloggen stängdes ner med hänvisning till WordPress regler. Passagen som WordPress hänvisar till är

”By making Content available, you represent and warrant that:

the Content is not spam, is not machine- or randomly-generated, and does not contain unethical or unwanted commercial content designed to drive traffic to third party sites or boost the search engine rankings of third party sites, or to further unlawful acts (such as phishing) or mislead recipients as to the source of the material (such as spoofing);”
Att inte kunna länka till ett företag på en så pass spridd plattform som WordPress måste ses som ett hack i maskineriet för marknadsavdelningen på just det företaget. Nu hoppas jag dock kunna köra vidare utan fler problem.


Tagged with: ,

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fredrik said, on 13 januari - 2009 at 17:46

    Ha, det var olustigt att WordPress stängde ned bloggen för en sådan sak! Tur att jag inte använder WordPress.COM för min officiella blogg. Skulle kännas väldigt utelämnande.

  2. oeedig said, on 13 januari - 2009 at 17:56

    Jag kan inte annat än att hålla med. Jag trodde först att jag gjort misstaget att lägga in en länk med ett annons-id som därmed skulle kunna tolkas som om jag försökte driva trafik till en annons för att tjäna pengar, men det var inte det som WordPress ansåg vara fel.

    Det här ställer verkligen på sin spets faran med att lägga viktiga saker på plattoformar som man själv inte kontrollerar.

  3. Lars said, on 13 januari - 2009 at 23:47

    Frågan är om de gör skillnad på olika företagslänkar eller om det är antalet länkar i ett inlägg som styr. Rimligtvis är det det sistnämnda, för annars måste de ha en databas över företag. Om nu inte någon av annonsörerna flaggats som spammare i ett centralt system.

  4. Martin said, on 23 januari - 2009 at 10:02

    Ja, jag tycker att det bara är väldigt roligt (och naivt) att ett företag som Dagens Media Sverige AB är så snåla och tror så lite på sin produkt att de använder sig av gratislösningar. Och sedan när beslutet kommer och biter dem i rumpan, gnäller de på WordPress. Patetiskt. You get what you pay for…

    • oeedig said, on 23 januari - 2009 at 10:51

      Jag skulle inte säga att det handlar om snålhet att välja en gratisprodukt som WordPress. Det är helt enkelt som så att det är ett utmärkt verktyg som enligt mig är en av de bästa publiceringsplattformarna som finns för bloggar. De redaktionella, dyra, publiceringssystem som jag har varit i kontakt med har aldrig kunnat visa upp samma bloggfunktionaliteter som WordPress enligt mig.

      Vidare anser jag inte att jag har gnällt på WordPress utan konstaterade enbart att WordPress är oerhört snabba på att stänga ner när de anser att man inte följer avtalet. Supporten från WordPress var dock utmärkt, trots att jag inte betalar för den…

  5. Kenji said, on 13 februari - 2009 at 8:18

    Varför kör du bloggen på WordPress. COM och inte på WP’s bloggmotor på egen server. Du får lite mer kontroll då…

    • oeedig said, on 13 februari - 2009 at 8:22

      Det är en bra fråga. Bloggen ligger på WordPress i väntan på att flyttas över till Escenic. Jag trodde att jag skulle kunna nöja mig med .com men inser mer och mer att det inte funkar. Inom kort kommer bloggen därför flytta över till .org/egen WP-installation.

  6. […] Totalt blev det ett stopp på fyra timmar. Anledningen var länkar till annonsörer, förklarar Ola Eriksson på Digmar. […]


Kommentera

