[digmar]

Haveri för pr-geniet Apple

Posted in marknadsföring, sociala medier by Ola Eriksson on 16 januari - 2009

Tekniktillverkaren Apple lyfts inte sällan fram som ett utmärkt exempel på smart marknadsföring med pr i spetsen. Mässorna där vd:n Steve Jobs framträde får extremt stort utrymme i medierna och hos de mest nördiga är det klart bättre än julafton. Företaget är alltid knäpptyst inför nya lanseringar och lyckas ofta oerhört bra med att hålla sakerna hemliga in i det sista. Det skapar en extrem hajp runt produkterna, som till exempel Iphone.

Med Ipod och Imac har företaget gått från att vara en liten spelare främst använd av proffs inom musik-, video- och grafisk produktion till att stå överst på önskelistan hos många vanliga konsumenter. Självklart har företaget produkter av hög kvalitet men det är också ett extremt slipat marknadsföringsgrepp som har gett dem den position de har i dag. I reklamfilmer jämförs produkterna ofta med ärkerivalen Microsofts grejer, Im a mac, Im a pc-konceptet har rönt stor framgång och har sammalagt miljontals visningar på Youtube.

Men samtidigt som Apple växt sig allt större blir det svårare att vara utmanaren där allt är frid och fröjd i relation till den stora, giriga bjässen Microsoft. Allt fler tecken börjar synas på att pr-maskineriet hos Apple börjar haverera. Det räcker med att gå igenom gårdagens nyhetsflöde. Det räcker till och med att göra det hos IDGs Macworld, en tidning som, tämligen naturligt, är oerhört pro Apple. Först rapporterar de att Apple tvingat nätsajten Wired att plocka bort en video där de visar hur man kan installera Mac OS på netbooks. Videon har givetvis dykt upp på en rad andra webbplatser efter att Wired tvingats ta ner den. Det fina företaget som enligt många hängivna användare står för allt det som inlåsta onda Microsoft inte står för får sig en törn när de inte länge kan styra alla information om sig själva.

En halvtimme senare rapporterar samma IDG-tidning om att Apple i samma anda fortsätter att sätta advokater på alla tillverkare som vill använda lagligt inköpta versioner Mac OS med annan hårdvara än den som kommer från Apple. Bilden av ett företag som helt och hållet står på konsumenternas får ännu en törn.

Att Justin Long, mannen som syns i ovanstående Apple-filmer, i början av året dök upp i en sketch där man använder narkotika gör inte saken bättre.

Samtidigt ska det bli intressant vad att se vad det betyder för företaget att vd Steve Jobs sjukdom verkar ha förvärrats. I går meddelade han att han ska vara sjukskriven till juni. Sjukdomen verkar nu också leda till att Apple blir stämt.

Annonser

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Get real said, on 16 januari - 2009 at 20:30

    1. Att ange Macworld som en seriös referens till vad som händer i Apples värld är fel fel fel fel fel. Macworld ägnar sig åt 90% ryktesspridning och det går inte att ta tidningen eller deras webbsajt på allvar.

    2. Justin Longs lilla sketch har, om ens alls, påverkar Apples varumärke synnerligen marginellt.

    3. Apples jakt på de som visar hur man installerar OS X på icke-Mac-maskiner är larvig, det håller jag med om. Det finns bloggar som beskriver i detalj hur man går till väga och det är ingen hemlighet hur man gör.

    Jobs sjukdom är problematisk för Apple, det råder ingen tvekan om det. Apples sätt att sköta kommunikationen runt detta har helt präglats runt Jobs vilja att ha ett privatliv och huruvida det är rätt eller fel kan nog ingen svara på.

    Om Carl-Henric Svanberg fick syfilis och var tvungen att operera picken, ska Stockholmsbörsen och alla investerare i Ericsson informeras om det?

    Svaret är givetvis nej.

    Apple går inte på något sätt under med Steve Jobs, för det går inte att kopiera Steve Jobs, men det går att ersätta honom.

    Summa summarum: din postning i detta ämne visar att du är dåligt påläst, drar hastiga slutsatser och är sensationslysten. Läs seriösa bloggar som Daring Fireball för att få en mer realistisk och seriös insikt i Apples värld.

  2. oeedig said, on 17 januari - 2009 at 17:46

    1. En kommentar som denna är minst lika mycket ”ryktesspridning” som du menar att Macworld skulle syssla med. Jag tänker inte lägga någon värdering Macworlds nyhetsbevakning men min bild är att de är oerhört pro Apple vilket gör det intressant när de uppmärksammar saker som faktiskt är negativ publicitet för Apple. Men vii kan ta Informationweek som referens istället: http://www.informationweek.com/news/hardware/mac/showArticle.jhtml?articleID=212501673

    2. Min bild är att utfall som detta påverkar mer än vad man tror. Folk har fått sparken för mindre saker. ”Dell dude” åkte ut efter narkotikaspekulationer. Jonathan Ross åkte ut ur BBC i ett par månader på grund av ett skämt som gick över gränsen.

    3. Apples desperata jakt på alla som inte gör precis som de säger är ju pinsam i och med att information som en gång kommer ut på nätet alltid kommer att finnas kvar. Om de får en sajt att ta ner en film sprids den, eller liknande information på 100 andra. Jag är förvånad över Apples beteende. Min bild är att de tidigare varit ett oerhört smart företag på alla nivåer. Det verkar de inte vara längre.

    Angående Jobs sjukdom så är det först och främst oerhört synd och jag hoppad han tillfrisknar så fort som möjligt. Sedan tycker inte jag att man kan jämföra Jobs med Svanberg. Apple bygger sitt företag och varumärke runt Steve Jobs. Det gör inte Ericsson. Skulle Svanbergs hälsa ha samma påverkan på aktiekursen som Jobs onekligen hade i förra veckan så är det självklart att investerare ska informeras om detta.

    Angående Daring Fireball är min bild att denna är minst lika seriös/icke seriös beroende på hur man ser på saken som Macworld. Produkter som mer eller mindre enbart handlar om ett enda företag tycker jag att man ska vara försiktig med.

    Jag anser inte att mitt inlägg varken innehåller förhastade slutsatser eller är sensationslystet och jag tycker inte riktigt att din kommentar ger några belägg för att så skulle vara fallet heller.

    Jag vill även poängtera, för vare sig det rör Apple vs Micorsoft, Sonyericsson vs Nokia eller liknande så har det ofta en tendens att bli väldigt för eller emot, att jag inte har något emot Apples produkter i stort. De gör både bra och dåliga grejer, precis som alla tillverkare. De senaste tre åren har jag arbetet med både Windows och Mac OS X regelbundet, de sista två åren har nog runt 80 procent av min datortid varit framför en Mac.

  3. […] att de har en Iphone. Trots att den uppenbarligen inte fungerar som den ska. Ett exempel på att Apple har satt ett starkt varumärke? Eller ett exempel på att Macaholics inte gärna vill erkänna att […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: