[digmar]

Standardiserade annonsformat ett otyg

Posted in annonslösningar, dig, marknadsföring by Ola Eriksson on 22 januari - 2009

CPM-priserna borta i USA rasar. I alla fall om vi ska tro på Pubmatic. Jag skriver en kort grej om detta i vårt nyuppdaterde nyhetsbrev DIG. Samtidigt som priserna sjunker tyder alla rapporter jag får från mediebyråer på att klickfrekvenserna fortsätter nedåt. Bannerdöd? Nej, först och främst är det det kanske dumt att dödförklara saker hela tiden, sedan går det alltid att göra grejer som sticker ut och fungerar. Jag  träffade nyligen Staffan Slörner, marknadschef på Försvarsmakten. Han ser gärna att medier och annonsörer går mot mer standardiserade annonsformat. Så länge han slipper använda dem:

– En banner i standardformat på Aftonbladet.se är värdelöst och aldrig värt pengarna. Men annorlunda format på samma sajt kan fungera jättebra.

En lägre intervju med en av Sveriges mest prisbelönta marknadschefer 2008 finns här.

Men åter till annonsformaten. Jag kan förstå att medierna, och till viss del annonsörerna, ser en fördel i att standardisera format. Det är onödigt att behöva producera en panorama i tre olika storlekar där enbart höjden skiljer sig fem pixlar.  Men att fastna i standarder är farligt. Det som inte finns i prislistan är det som är effektivast och intressantast. Vem minns inte Com hems luciakampanj på Aftonbladet.se 2007? Kanske inte jättemånga men uppmärksamheten just då var stor.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: