[digmar]

Tar någon annan över efter TS revisionsfiasko?

Posted in sök by Ola Eriksson on 26 januari - 2009

I dag kastade Tidningsstatisitk, TS, in handduken för sin revidering av sökbolag. Annonsörerna har helt enkelt inte haft något intresse av att anlita konsulter som reviderat sin verksamhet. Revideringen har skiljt sig en del från det TS gör i vanliga fall, granskar och reviderar siffror för tidningsupplagor till exempel. Detta händer samtidigt som sökbranschen fortfarande får en hel del kritik för att jobba med oriktiga metoder där länkfarmar, dold kod och märkliga samarbeten fortfarande inte är ovanligt. Jag kan inte säga att jag tycker att TS revidering varit den bästa, framför allt har de varit för sega med att få med sig företagen och verkar inte själva riktigt trott på sin produkt.

Kommentarerna i artikel som jag i dag skrev på Dagensmedia.se visar också att det funnits en hel del missnöje med TS revidering. Men jag håller med Charlotte Thür, affärsområdeschef för digitala medier på TS. Annonsörerna ställer för låga krav på sina konsulter och vet inte riktigt vad de ska leverera. Sök är helt enkelt en omogen bransch fortfarande. Dock finns det inte heller någon annan som tagit en tydlig position i frågan. KSM hos Sveriges annonsörer är tämligen anonyma, Swedma likaså och IAB verkar mest jobba med att skjuta upp sin möten gällande den svenska verksamheten. Med en kunskapsökning hos annonsörerna och sajtägarna kommer dock högre krav på sökkonsulterna. Tids nog kommer branschen självreglera sig, men det kommer ta längre tid.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: