[digmar]

Google kan bli Kias fall

Posted in medier by Ola Eriksson on 29 januari - 2009

Snart kommer de första sajterna som trafikmäter med Google Analytics in på Kia Index. Intresset från småsajterna blir en värdemätare för Kia. Är det få webbplatser som vill in kan det vara ett tecken på att Kia Index spelat ut sin roll.

Kia Index började för något år sedan ta betalt för sajter som vill finnas med på listningen. Det är inga stora summor, värre är dock att de enbart tillåter mätningar med stora system som Nielsen och Sifo Research international. Implementeringen av dessa gör plötsligt att mätningarna blir extremt dyra för små webbplatser. För många sajter var det därför glädjande när Dagens Media i slutet av maj förra året kunde avslöja att Sveriges annonsörer och Kia öppnar upp för Google Analytics. Sedan dess har det dock inte hänt mycket. ”Snart” har jag fler än en gång hört från de inblandade parterna. Nu verkar det dock hända saker, Sis har börjat ta emot anmälningar från de sajter som vill in på Kia.

Sedan flera år tillbaka är det Kia Index som är standarden som alla refererar till i annonssammanhang. Mäts din webbplats inte på Kia Index blir det plötsligt svårare att argumentera för din trafik. Alternativen som tidigare funnits har också varit undermåliga. Diverse bloggtoppar kan ge 100 procent högre trafik än Kia.

Med Sis har det dock kommit ett alternativ som kan visa upp trovärdiga siffror och allt oftare ser jag referenser till Sis utan att kunder och annonsörer blir misstänksamma. Är det många webbplatser som vill synas på båda ställena är det ett tydligt tecken på att Kia har ett högt värde. Men om intresset är svalt kan det vara en första indikation på att Kia Index inte längre är den självklara platsen för att visa upp sig för kunder och annonsörer.

Sis har ens inte funnits i ett år och mäter i dag 439 sajter. Kia, som skapade sin lista i början av 2002, har i dag 356 sajter. Sis har därmed fler webbplatser även om Kias trafikvolym är avsevärt mycket större. Sis saknar fortfarande de stora spelarna hos sig. Wyatt group finns där med sina sajter liksom Helsingborgs dagblad. Börjar fler och fler upptäcka Sis kan Kia index har spelat ut sin roll. Något som inte bara borde göra Kia utan även Sifo Research international, Nielsen och de andra stora analysfirmorna nervösa.

Ovanstående text publiceras även på www.dagensmedia.se/dig.

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. PO Sundqvist said, on 30 januari - 2009 at 8:26

    Detta är en intressant artikel. Nu finner vi att ”pressen” följer i detalj vad som sker inom mätfrågorna hos KIA. Oavsett vilka som är inblandade borde man försöka fånga in stora som små företag vad gäller mätdata. Det kan kanske vara bra att man försöka ta tag i dessa frågor, på ett relevant sätt. Jag tror att KIA bör våga pröva att tänja sina gränser. Det kanske vore bra start att samordna KIA och IAB,Sverige. Platsen som alla viill synas på är viktigt, och där skall naturligtvis köparna ochså finnas. Gallerian är viktig.
    Google utmanar!

  2. Fulton said, on 30 januari - 2009 at 14:55

    Att påstå att mätningar med ett mätverktyg som har ”sampling” ibland sina inställningar skulle vara korrekta är illavarslande, dessutom är det känsligt för den ibland uppemot 10% stora andelen besökare som inte har JavaScript aktivt (=ingen mätdata samlas in).

    Ditt påstående om ”trovärdiga siffror” klingar lite falskt, bara för att det står Google på det betyder inte att man skall svälja de siffrorna med hull och hår.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: