[digmar]

Företagen som skäms för sin reklam

Posted in dig, marknadsföring, sociala medier by Ola Eriksson on 12 februari - 2009

Tre, Telia, Elgiganten och L´Oreal. Alla återfanns bland Sverige tio största annonsörer 2008. Alla går tungt i tv men ingen vill dela med sig av sina reklamfilmer på nätet. Tv-utrymme är inte bara dyrt att köpa utan tv-reklam är även dyrt att producera. Ändå väljer många annonsörer att inte publicera sina reklamfilmer på sina egna sajter och flera av de som gör det gömmer dem väl.

Telia har, trots uppmärksammade reklamfilmer runt sin familjesåpa valt att inte visa upp dem på sin egen webbplats, vid en direkt fråga hänvisas jag till Telia reklambyrå Storåkers.

Sveriges kanske mest kända reklamsåpa, den som utspelar sig i en Ica-butik är enklare att följa. Ica.se visar upp 50 filmer, bara två klick från förstasidan. Andra företag som inte skäms för sina reklamfilmer är OLW som ger en egen kategori på huvudmenyn åt dem och Tele2 som puffar upp filmerna för fåret Frank på förstasidan. Olw.se stoltserar sedan med ett stort arkiv med filmer, hos Tele2 är det magrare men några filmer finns i alla fall uppladdade. En liten eloge vill jag också ge till Länsförsäkringar, som jobbar med antagligen ganska dyra Felix Herngren för att göra sin reklam, som förutom reklamfilm även lagt upp radioreklam på sin sajt.

Reklamfilmerna är skapade för att tittas på och företagen köper dyr plats i tv för att kunna visa upp dem men när de har chansen att få extra spridning på nätet är det få som tar den. En förklaring får jag hos teleoperatören Tre. Trots att företaget varit snabba med att använda Flickr för att dela med sig av sitt bildmaterial och att de använder Twitter för att presentera nyheter så finns inga filmer på deras sajt. Istället hänvisar företaget till Youtube där vissa filmer finns utlagda. Dock inte organiserat av företaget självt. Inställningen hos den i december avgångna marknadsdirektören Jonas Levin var att avslutade kampanjer inte skulle leva vidare.

Andra stora annonsörer som inte visar upp sina filmer på den egna sajten, eller som gömt dem så pass bra för både mig och sajternas inbyggda sökfunktioner är Elgiganten och Telenor.

Hos de som valt att visa upp sina filmer är det dock ingen som gör något extra för att få uppmärksamhet runt sin reklam. Knappt någon har tagit till sig flash-formatet som är det som regerar hos nästan alla större webb-tv-aktörer i dag. Istället är det ofta Windows Media som används, ett format som till exempel inte alltid är vän med Mac. Ingen av de sajter jag tittat på erbjuder heller några möjligheter att dela med sig av reklamfilmerna, att kunna bädda in dem i bloggar eller tipsa en vän om dem.

Frågan är om annonsörerna skäms för sin reklam eller om många har samma inställning som Tre. En kampanj som inte längre rullar och som kanske innehåller ett erbjudande som inte längre finns ska inte heller spridas vidare. Jag tycker att resonemanget haltar. En tydlighet om att det här är filmer som är gamla och kan innehålla information som inte längre gäller borde räcka. Därmed borde alla annonsörer ta tillfället i akt att få större spridning på sin reklam.

Ovanstående skrev som krönika till Dagens Media Dig idag. Sajten finns på dagensmedia.se/dig.

Annonser

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kenji said, on 13 februari - 2009 at 8:09

    Dessutom så kommer ju de mer engagerade (mer än reklambyråerna/företagen) lägga upp dem på ex. Youtube. Borde dock vara givet att göra för företag själva. Ännu ett bevis på att många inte begriper Internet. Fortfarande.

  2. Erik Hörnfeldt said, on 13 februari - 2009 at 10:22

    Vi skäms verkligen inte för våra filmen, men vi har en väldigt klar bild av hur vi vill använda YouTube och det är inte som ett arkiv för återanvänd TV-reklam.

    Erik på 3.

    • Ola Eriksson said, on 13 februari - 2009 at 11:21

      Men finns det verkligen någon anledning att inte ha filmerna på er egen sajt?

  3. Erik Hörnfeldt said, on 13 februari - 2009 at 13:41

    Våra filmer är extremt taktiska. De innehåller alltid erbjudanden och priser som ofta bara gäller under kampanjperioden.

  4. MKSE.com said, on 14 februari - 2009 at 11:51

    Jag är inte med. All reklamfilm är inte strategisk. Reklamfilmer är ju främst kampanj- och erbjudandespäckade. Inget man vill förvilla kunderna med.

  5. Nu skäms inte Tre längre « [digmar] said, on 3 mars - 2009 at 16:09

    […] Eriksson den mars 3rd, 2009 I mitten av februari skrev jag en krönika som jag även publicerade här. Jag kritiserade flera företag för att inte lägga ut sina reklamfilmer på nätet. Tre var ett […]

  6. jeppe said, on 4 mars - 2009 at 23:28

    Länsförsäkringar har även lagt upp en del av sina filmer på:

    http://www.youtube.com/lansforsakringar


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: