[digmar]

Facebook backar efter medlemsuppror

Posted in sociala medier by Ola Eriksson on 18 februari - 2009
Facebooks tillbakadragande.

Facebooks tillbakadragande.

Den som i morse loggade in på Facebook möttes av ett meddelande om att sajten ändrar tillbaka sina användarvillkor till att vara samma som tidigare. Ändringen görs efter en proteststorm från användarna. Personligen har jag missat helt att användarvillkoren ändrats, något som ska ha skett i helgen.

Förändringen innebar att Facebook plötligt kunde anses ha rätten till uppladdat material även efter att användaren stängt av sitt konto. Förändringen kom efter att Facebook helt sonika tagit bort en rad ur användarvillkoren. Efter en proteststorm ändrade Facebook tillbaka villkoren till ursprunget.

Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook, skriver nu på sin blogg att företaget ska tänka över hur villkoren ser ut, en större förändring är att vänta snart.

Flera användare skriver på Facebook att de numera har inställningen att de aldrig skulle ladda upp något som de är säkra på att de aldrig kommer att skämmas över eller för alltid kan tänka sig att ge bort till någon annan. Jag har mer och mer börjat ha ungefär samma inställning. Inte på grund av rädslan för att Facebook ska föra min information vidare utan för att Facebook har fått en allt mer professionell framtoning den sista tiden.

Från att ha varit en plats där jag letat upp gamla klasskamrater och luften varit full av irriterande applikationer som kastade både det ena och andra på varandra har Facebook blivit en plats för att bygga nätverk, främst med jobbet som fokus. Jag har aldrig fastnat för Linkedin, även om tanken är god är sajten övertråkig och ger mig ingenting. I mitt nätverk blir istället Facebook allt viktigare.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Facebook backar efter medlemsuppror […]


Kommentera

