[digmar]

På nätet kan alla höra dig gråta

Posted in marknadsföring, sociala medier by Ola Eriksson on 26 februari - 2009

Allt du eller ditt företag någonsin kommunicerar måste du för alltid i alla lägen kunna stå för. Och precis när du minst vill det kommer någon garanterat att gräva fram just det där citatet som motsäger det du vill säga just nu. Det är en av lärdomarna vi kan dra av rättegången mot The Pirate Bay. Rättegången mot fildeningssajten är inne på sin andra vecka nu. De åtalade vill mest prata teknik samtidigt som den andra sidan mestadels pratar om hur synd det är om dem.

Genom Facebook vill Monique Wadsted, som företräder filmbranschen genom MPAA, samla författareliten till gemensam sak mot fildelningssajten. Författarinnan Carina Rydberg försöker därför hjälpa sin vän Monique Wadsted genom att samla ihop upphovsmän och författare till en gemensam aktion mot fildelningssajten. På Facebook skriver hon bland annat: ”Monique skulle dessutom gärna se att vi dök upp personligen – i eller utanför rättssalen. Som det ser ut nu domineras hela bilden av piraterna. Rättegången pågår tisdag – fredag.”

Liv i luckan, fast inte på det sätt som Monique Wadsted hoppats på, blir det istället när bloggare och media gräver fram att Carina Rydberg tidigare på samma sociala mediesajt tydligt talat om fördelarna med fildelning. Och inte bara laglig sådan utan även illegal.

Skärmdumparna från en Facebook-sida där vi bland annat får veta följande spreds snabbt på bloggar: ”[…] Den som känner mig vet att jag inte är en vän av det faktum att upphovsmän på detta sätt förlorar en del av sin inkomst. Trots detta har jag ändå ett konto på Pirate Bay. Varför? Därför att jag vill se filmer som inte längre går att hyra, inte heller att köpa via nätet. Jag vill läsa böcker som inte längre är i tryck, och som på Ebay betingar ett pris på 750… engelska pund…!
Av den anledningen vill jag att Pirate Bay ska finnas kvar. Just nu försöker jag för tredje gången ladda ned John Schlesingers The Day of the Locust; det tar tid och det är inte ens säkert att jag får en version som går att titta på – men jag vet heller inte hur jag ska få tag på den förbannade rullen på annat sätt…”

Originalinläggen försvann snabbt men det här visar att det som en gång funnits på nätet aldrig försvinner och alltid kommer tillbaka när du minst anar det.

En liknande incident drabbade den åtalde Fredrik Neij under rättegången. En Youtube-film från ett tal från 2 juni 2006 där han under en manifestation för fildelning skanderar ”In your face, Hollywood” dök plötsligt upp i bevisningen. Själv hävdar han att han inte skrev talet själv utan bara läste upp det utan att reflektera vidare över det.

Ovanstående drabbar två individer på det personliga planet, men skulle lika gärna kunna drabba företag. Det behöver inte handla om bevis i en rättegång utan kan vara en förbannad konsument som drar fram grejerna eller en journalist som börjar ställa jobbiga frågor om varför ett uttalande på en lokaltidningssajt för fem år sedan egentligen gjordes.

Det här måste företag alltid ha i åtanke, argumentet att det var för länge sedan och inte stämmer längre kommer inte bita på konsumenter och bloggare när ämnet kommit upp på ytan igen. Frågan är hur många företag som egentligen har en strategi för att samla in och kartlägga alla de uttalanden och annan extern kommunikation som företaget gör?

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-02-27 said, on 27 februari - 2009 at 6:00

    […] På nätet kan alla höra dig gråta […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: