[digmar]

DN misshandlar bloggosfären

Posted in online pr, sociala medier by Ola Eriksson on 2 mars - 2009

I ett svep tog DN i helgen kredden från bloggosfären angående uppmärksamheten runt FRA-lagen och debatten runt denna. Istället är det pr-byråerna som står med flaggan i topp skriver DN. Dock nämner artikeln enbart namnet på en byrå, Westander. Dock utan att prata med någon från byrån.

Vd:n Patrik Westander säger till Dagensmedia.se att han byrån haft ett långt samtal med DN-journalisten och anser inte att artikeln framför någon kritik mot byrån. Han menar att det här är ett pris som de får betala i och med att de öppet redovisar sina uppdragsgivare.

Jag kan tycka att DN:s artikel har en del brister, till exempel får jag aldrig ett bra svar på vilka som skulle varit pr-konsulternas kunder, om det nu var pr-konsulter som står bakom hela uppståndelsen. Bloggaren Deepedition ställer dock en intressant fråga; kan det inte vara så att det är pr-konsulterna som är kunderna? Att DN gör hela FRA-debatten till ett pr-spektakel styrt av pr-byråer känns hårt vinklat.

Björn Mellstrand på JMW skriver bra, att göra FRA-frågan till en lekstuga för pr-konsulter är att förringa hela grejen. Även om det nu skulle finnas pr-konsulter inblandade i debatten, något jag inte tvivlar ett dugg på, så går det inte föringa det faktum att det fanns och har funnits ett stort intresse från allmänheten att diskutera frågan. Även The Pirate Bay och Peter Sunde vill ta åt sig lite av äran i debatten. Enligt honom har långt över hälften av den trafik som drivits till Stoppafralagen.nu, som blivit den ”officiella” sajten mot lagen, kommit från just The Pirate Bay efter det att fildelningssajten tagit ställning för Stoppafralagen.nu. Både pr-byråer, erkända professionella bloggare och små ”gräsrotsbloggar” har garanterat haft sin inverkan på frågan. Att säga att hela debatten styrts av pr-konsulter är garanterat fel. Att säga att en skara bloggare står bakom hela debatten är också fel.

Annonser

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hail to the Chief « Merkaptan said, on 3 mars - 2009 at 0:13

    […] att DN hävdar att det var PR-byråer som lanserade den stora folkstormen mot FRA-lagen. Många bloggare känner inte alls igen sig i DN:s version. Själv känner jag att det finns en viss naivitet i det […]

  2. […] DN misshandlar bloggosfären […]

  3. Video Killed the Radio Star « Merkaptan said, on 14 mars - 2009 at 15:07

    […] i diskussioner om traditionella medier jäntemot bloggar, om det var PR-konsulter som stod bakom mediadrevet mot FRA-lagen osv. Vad händer när journalisterna inte längre sitter på redaktionen […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: