[digmar]

Spotify hackat

Posted in affärsutveckling by Ola Eriksson on 4 mars - 2009

Jag har skrivit en del om Spotify. Jag tror att en hel del kan kännas negativt så jag vill börja med att säga att jag verkligen gillar tjänsten, även om den har en hel del förbättringar att göra för att jag ska överge mitt gamla mp3-arkiv.

I vilket fall som helst har den sista tiden varit motig för tjänsten. Lanseringar av nya samarbetspartners och artister har drunknat i rapporter om möjligheter att plocka bort reklam, musik som försvinner, öppen programvara som skiter i Spotifys egen klient och program som kopierar musiken.

Det senaste bakslaget är att någon kommit åt Spotifys databas med användarinformation och lösenord utomstående med vetskap om en persons användarnamn har kunnat komma åt användaruppgifter. Media förstorar kanske upp motgångarna. När jag skrev om delar av ovanstående tonade bolaget (självklart) ner problemen. Spotify är det enda lagliga alternativet för musiklyssning som har kommit i närheten av vad Oink, DC++, The Pirate Bay etc hittills. Jag hoppas de en miljon användarna som i dag använder Spotify kan fortsätta använda programmet i framtiden, att Apple tar in den framtida Iphone-applikationen och att de ser till att rota fram lite back-kataloger med tysk 90-talstechno.

Tagged with: , , ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Daniel Ek said, on 5 mars - 2009 at 0:20

    Ola, vill bara tydliggöra att ingen kommit åt vår användardatabas. Fram till och med 19 december fanns det möjlighet att någon som tagit sig förbi vårt protokoll kunnat få ut en del användaruppgifter OM de kände till ditt användarnamn. För mer info se – http://www.spotify.com/blog/archives/2009/03/04/updated-security-notice/

    Mvh Daniel

    • Ola Eriksson said, on 5 mars - 2009 at 7:58

      Ah, slarvigt skrivet av mig. Jag uppdaterar min post.

  2. […] Spotify hackat […]

  3. Tobias Bolin said, on 18 mars - 2009 at 17:09

    ”Spotify är det enda lagliga alternativet för musiklyssning som har kommit i närheten av vad Oink, DC++, The Pirate Bay etc hittills.”

    Ehm, hört talas om deezer.com?


Kommentera

