[digmar]

Vi måste ut ur bubblan

Posted in dig, marknadsföring by Ola Eriksson on 12 mars - 2009

Det pågår hela tiden en jakt på nya grejer, nya tekniker och nya publiceringskanaler på nätet. Just nu är det mikrobloggar som är det hetaste i nya medier-bubblan i Sverige. Desto snabbare grävandet efter nya tekniker går, ju mer kritik får företagen för att de inte hänger med i utvecklingen och tar till sig tekniken. Från sociala medier-nördar och teknikföretag i framkant lyfts också ofta kritik mot mediebyråer, reklambyråer och pr-byråer för att de inte anammar den nya tekniken och tar den till sig och sina kunder. Det som är lätt att glömma i teknikhetsen är att vi i bubblan hela tiden ligger steget före. För att nå kunderna och konsumenterna i de breda leden måste vi blicka bakåt.

När företagen gör kampanjer är det fortfarande klassiker som Lunarstorm, Playahead eller Aftonbladets sajter som fungerar. De genererar en hög trafik, många klick och ett ROI som alla skulle bli glada av. Traditionella, gamla sajter, är de som fortfarande gör jobbet. Det är här den vanliga konsumenten finns, inte på Twitter där en övervägande majoritet av användarna jobbar inom media, teknik eller marknadsföring på ett eller annat sätt.

Självklart är det oerhört viktigt att titta på ny teknik och följa med i utvecklingen, det finns en stor fördel i att finnas med i alla nya kanaler och visa upp sig för trendsättare och early adopters, att få kredd från de kreddiga ska inte underskattas. Men det är inte här som försäljningen drivs framåt. När marknadschefen vill nå vanliga konsumenter och en bredare publik är det fortfarande Lunarstorm som gör jobbet. Detta trots att förstå-sig-påare, inklusive mig själv, har skrivit spaltmeter om sajtens trafiktapp och död.

Hajpen runt Facebook var kanske som störst för ett år sedan men det är först nu som kanalen börjar sätta sig, det är nu som bruset från ninjor och en allmän hets att hitta sina gamla lågstadiekompisar gör att kommersiella budskap kan få en större bärighet. Det är nu sajten blivit en så viktig och naturlig del i folks vardag att man börjar lita på den.

Dagensmedia.se får en övervägande majoritet av de reklamkampanjer vi skriver om mestadels negativ kritik. De är usla, fula och värdelösa. Reklamarna bakom dem har ingenting i yrket att göra och medievalen förkastas inte sällan. Reklamen som får utstå detta är sällan den mest moderna, den estetiskt mest tilltalande eller mest påkostade. Men den fungerar. Jag har svårt att se att svenska marknadschefer är så dumma att de år efter år trycker ut saker som inte fungerar. Våra kommentatorer, vår värld, vår lilla Twitter-bubbla vi lever i är långt ifrån representativ för hur Sverige och svenskarna ser ut. Ibland är det nyttigt att lyfta blicken, gå två år tillbaka och inse att det är det som var hetast då faktiskt är det som är hetast nu.

Annonser

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Johan said, on 12 mars - 2009 at 21:50

    Eller så sänker man blicken och skådar framtiden längre ner på SIS-index. Där hittar man morgondagens sajter redan innan ”bubblan” hittar dit.

  2. Patrik said, on 13 mars - 2009 at 18:56

    Det här var något av det vettigaste jag läst på väldigt länge från den här branschen ;)

  3. Roger Åberg said, on 17 mars - 2009 at 15:36

    Sant, men samtidigt så är det väl deras uppdrag att spana efter nästa sak? Att lägga sin mediabudget på Twitter är idioti, men att förbereda sig, lära sig och öva är oerhört viktigt så att man är redo när Twitter (kanske) blir en oerhört viktig kommunikationskanal om något år.

  4. […] Ola Eriksson skriver precis det jag hade i tankarna. De som idag använder mikrobloggar och andra nya medier är mest reklamfolk, journalister och internetnördar. Jag kan inte annat än att hålla med. I varje fall i det stora hela. […]

  5. […] Vi måste ut ur bubblan « [digmar]Bra Ola. Bra där. […]

  6. Ola Eriksson said, on 18 mars - 2009 at 8:22

    Roger, visst är det så. Men som du säger är det idioti att fokusera helt och hållet på dessa nya saker som dyker upp. Nu gör nog ingen det men ibland blir det alldelels för stort fokus på att just hitta nya grejer att vi glömmar bort vad det är som faktiskt genererar intäkter just nu.

  7. deeped said, on 18 mars - 2009 at 9:09

    Det är inte antingen eller utan både och.

  8. edenstrom said, on 18 mars - 2009 at 10:39

    Många webbprojekts bista sanning. Planera, utför och dokumentera början av 2009. Smyglansera. För är målgruppen bred – förvalta och spara krut på stor lansering till mitten 2010.

  9. Roger Åberg said, on 18 mars - 2009 at 12:03

    @Ola Är det verkligen så mycket fokus på nya grejer? Är det inte mycket snack bara?

  10. Jonas said, on 20 mars - 2009 at 12:46

    Bra inlägg! Sjukt trött på hetsen. Kan vi inte se till att Web 1.0 funkar först? Är förvånad hur lite företag satsar på en ordentligt genomtänkta produktbeskrivningar på sin sajt tex. Det som folk är ute efter?

  11. Ola Eriksson said, on 20 mars - 2009 at 13:28

    @Roger Möjligt att det är mycket snack. Mitt inlägg kommer ju från den horisonten att jag själv sitter mitt i smeten och pratar väldigt mycket nya grejer hela tiden. Ute i verkligheten är det förhoppningsvis mindre fokus på detta.

  12. Vladimir Koller said, on 26 mars - 2009 at 13:16

    Helt rätt
    Vi måste bekämpa Twittertalibanerna. I alla fall denna månad, sedan kommer det en ny tekniklösning som är inne och då börjar allt om igen. Men skämt å sido, denna hype mentalitet förstör för oss andra som har en mer pragmatisk inställning. Folk i allmänhet är skeptiska mot förändring och det får man respektera. Det är en långsiktig samhällsförändringen som pågår, då hjälper inte Hypehetsen till alls. Sedan bör man ju självklart ha koll. Men det är principen som är viktig, inte den senaste tekniklösningen som råkar vara ”inne”.

  13. […] Vi måste ut ur bubblan « [digmar] Bra Ola. Bra där. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: