[digmar]

Google och WPP forskar för bättre reklam

Posted in affärsutveckling, annonslösningar, byråer by Ola Eriksson on 20 mars - 2009

Google slår ihop sig med WPP, där företag som Ogilvy, Cohn & Wolfe (som man kan undra varför de inte gör något vettigt med sin sajt så här drygt åtta månader efter samgåendet med GCI), Maxus, Mediaedge och Mediacom, för att forska om hur reklam fungerar. Både digitala och analoga medier ska undersökas.

4,6 miljoner dollar har avsatts för tre års forskning enligt Wall Street Journal. Jag hittar inte artikeln på nätet men Mediapost skriver också. En intressant konstellation mellan två jättar i en tid där det inte verkar finnas pengar till något annat än att sälja, sälja, sälja. Harvard Business School, MIT och Stanford ska även ha en del i forskningen. Med de här ekonomiska resurserna och dessa spelar inblandade borde det komma något intressant ur det här.

WPP:s svenska verksamheter brukar vara öppna med att dela med sig av det mesta, framför allt från mediebyråhåll. Google däremot är inte lika pigga på att prata siffror och konkreta resultat. Frågan är därför hur mycket av forskningen som kommer att bli publik.

Annonser

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sven Wennerström said, on 20 mars - 2009 at 15:23

    Hej! Vi på Cohn & Wolfe är pinsamt medvetna om våra nuvarande tillkortakommanden på den svenska webben. Arbetet pågår dock och vi har ambitionen att vara öppna med vad som händer och inte händer: http://cohnwolfe.wordpress.com/2009/02/20/var-ar-min-webbplats/

  2. Ola Eriksson said, on 20 mars - 2009 at 15:33

    En inte helt ovanlig problematik med att gå in i globala organisationer. Ser fram mot hur en ny sajt kommer att se ut.

  3. Anders said, on 20 mars - 2009 at 16:08

    http://online.wsj.com/article/SB123733535930164021.html

    Tyvärr måste man vara subscriber för att få läsa hela. Reseach-live.com listar dock de specifika projekten:

    http://www.research-live.com/news_story.aspx?pageid=30&r=y&newsid=6044

  4. Daytona Blogg said, on 23 mars - 2009 at 13:13

    Hur mäter vi egentligen?…

    –Var är reklamens försvarare? undrar Dagens Media på sin ledarsida. Nu i lågkonjunktur borde det ju vara enklare och mer angeläget än någonsin att belysa reklamens fördelar. Jag kan hålla med om att det borde vara enkelt. Det är ju bara…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: