[digmar]

Dagens Medias policy för sociala medier

Posted in sociala medier by Ola Eriksson on 14 april - 2009

För någon vecka sedan damp följande ner i Dagens Medias medarbetares inbox. Avsändare var min chefredaktör Fredrik Svedjetun:

Jag har noterat att mina kollegor ibland berättar i bloggar, på Facebook och i andra sociala, offentliga medier om vad vi pysslar med på jobbet. Det är ok så länge vi inte berättar om saker som handlar om framtida publiceringar/artiklar.

Alltså – undvik att berätta på nätet om vem ni pratar med i jobbet och vad/vilka ni skriver om. Sånt är hemligt fram till publicering!

Rubriken var Sociala medier-policy. Ovanstående kan nog ses som självklart av vissa, mindre självklart av andra. Själv ligger jag någonstans i mitten med mer dragning åt det första.

Det är självklart att inte förstöra en bra story genom att läcka den till andra innan vi gjort den klar. Skulle vi göra det skulle vår affärsidé med en prenumererad tidning dö ganska snabbt. Däremot det finnas ett värde i att ställa frågor och få synpunkter på ett uppslag, även om den nitiske konkurrenten skulle kunna sätta sig och djupanalysera varenda Twitterinlägg för att på så sätt komma över en och annan story. Jag känner mig dock inte speciellt rädd för det utan tycker att fördelarna överväger eventuella nackdelar.

En snabb fråga på Twitter eller på Facebook eller liknande kan snabba på arbetet oerhört. Inga redaktioner sitter i dag med överflöd av personal, det är slimmat och tajta deadlines. Istället för att ringa fyra personer för att surra runt ett uppslag, vilket säkert skulle ta en timme, kan samma sak göras (halv)öppet på nätet oerhört mycket snabbare.

En tanke som också måste finnas när sociala och öppna kanaler används för journalistiskt arbete är givetvis diskussionen om källskydd. De jag pratar med måste vara säkra på att jag inte twittrar om mina möten med dem.

Jag känner mig priviligerad att ha ett jobb där det är okej, och till och med nödvändigt, att använda Facebook och Twitter på arbetstid. Men jag skulle vilja se ett tillägg till ovanstående policy: Medarbetare på Dagens Media SKA använda Facebook och Twitter i sitt arbete, till omvärldsbevakning, till kontaktskapande och som nyhetstipskanal. Det är en utmärkt väg när allt mindre tid finns till att hänga på seminarier, luncher och att i allmänhet vara där ute i verkligheten. Så har ni nyhetstips eller vill prata medier i allmänhet och nya medier i synnerhet, adda mig på Twitter eller på Facebook.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Dagens Medias policy för sociala medier « [digmar] […]

  2. Josef Boberg said, on 14 april - 2009 at 21:29

    Hmmm… = läst och begrundat.

  3. […] Dagens Medias policy för sociala medier « [digmar] […]

  4. […] Digmar om nätnätverkande i Dagens Medias policy för sociala […]

  5. Johan Jenefeldt said, on 15 april - 2009 at 14:27

    Bra skrivet Ola. Precis det du säger, sa ju Jan Helin på Aftonbladet med – att sociala medier kan vara en del i artikelskrivandet. Att man kan använda läsarna för att få innehåll till artikeln.


Kommentera

